I Stockholms stad använder hemtjänsten mobiltelefoner för att registrera sina besök hos den som har hemtjänst, trygghetslarm eller avlösning. Nu inför staden ny teknik som gör det lättare för personalen.
Mobiltelefon som läser av etikettAlla hemtjänstutförare ska sätta upp en vit liten "NFC-etikett" innanför dörren hos sina kunder. Framöver kommer personalen att kunna registrera sitt besök genom att hålla upp mobiltelefonen mot NFC-etiketten.
På så sätt blir det enklare för personalen att registrera besöket, och enklare att säkerställa att rätt hjälp utförs hos rätt person.
Införs 1 okt – 31 mars
Införandeperioden av NFC i ParaGå förlängs. Införandet kommer att ske mellan första oktober 2017 och sista mars 2018. Under den perioden fungerar GPS- och NFC-tekniken parallellt. Hemtjänstutföraren väljer själv när enheten ska byta teknik under den perioden. Utförare kan sätta upp NFC-etiketter i sin egen takt. Men arbetet ska vara klart 31 mars 2018.
Införandet innebär att NFC alltså kommer att ersätta GPS som teknik för besökskvittenser. NFC-tekniken finns redan i ParaGå-appen, som inte behöver uppdateras. Tekniken innebär att en NFC-etikett läses av hemma hos kunden vid besökets början och slut.
Vad är NFC?
NFC står för Near Field Communication. SL använder en liknande teknik i sina Access-kort. NFC-etiketten innehåller ingen information om hemtjänstkunderna. Etiketten innehåller inte heller något batteri.
Mer information för dig som är hemtjänstutförare