



- Innan ansökan - Det behöver veta innan du skickar in ansökan
- Ansökan - Hur du gör ansökan och vilka dokument du kan behöva skicka med
- Ansökan behandlas - Vad som händer medan din ansökan behandlas
Beslutsprocessen
När vi fått in alla handlingar och ärendet är komplett och färdigutrett, sammanställer handläggaren alla omständigheter och förutsättningar i din ansökan. Det är sedan antingen handläggaren, enhetschefen, biträdande enhetschef, en gruppledare eller det politiskt tillsatta Tillståndsutskottet som tar beslutet. Det tar oftast bara någon vecka innan det är klart.
Vad innebär beslutet?
Det är viktigt att du läser igenom beslutet när du fått det. Där står det när du får servera alkohol och om det finns några villkor för att du ska få servera. Exempel på villkor kan vara att du måste utrymma din uteservering en viss tid, att du måste ha ordningsvakter efter en viss serveringstid och att du ska ha STAD-utbildad personal.
Tillståndsbeviset
Tillsammans med beslutet får du ett dokument som kallas tillståndsbevis. På tillståndsbeviset står det viktigaste som gäller för din servering, till exempel adress på serveringsstället, serveringstider och eventuella villkor.
Överklaga beslut eller villkor
Om du inte beviljas det du ansökt om eller om ditt beslut är förenat med villkor, kan du överklaga beslutet. Du skickar ditt överklagande till oss på tillståndsenheten. Vi skickar det sedan vidare till Förvaltningsrätten i Stockholm. Du måste överklaga inom tre veckor efter att du tagit del av beslutet. Du får information om hur du överklagar tillsammans med beslutet.
Tillståndsutskottet
Tillståndsutskottet beslutar om nya restauranger, sena serveringstider, varningar och återkallelser. Utskottet består av sju politiskt tillsatta representanter som samlas och fattar beslut ungefär en gång i månaden. Det finns möjlighet att besöka utskottets möten om det finns något speciellt man vill tillföra sitt ärende.
Tillståndsutskottet
Nöjda kunder är viktigt
Det är viktigt för oss att veta vad du tycker om kontakten som du haft med oss och hur du uppfattat vårt arbete och bemötande. För att vi ska få bra information om detta skickar vi ut ett frågeformulär till slumpvis utvalda kunder. Frågorna kommer några veckor efter att du fått ditt beslut. Vi uppskattar och tackar om du har möjlighet och tid att svara på frågorna, det hjälper oss mycket i vårt arbete att förbättra oss och få nöjda kunder.
Hjälp oss bli bättre
Har du synpunkter eller information som du vill ge till oss tar vi gärna emot det. Följ länken, skriv och skicka in, tack för hjälpen!
Lämna synpunkter i e-tjänsten
För dig som redan har serveringstillstånd